Puhelin- ja laajakaistaliittymien saatavuusongelmista tulee ilmoittaa Traficomille

14.8.2019 — 14:29

Myhinpäässä, Savonjoella ja monella muulla alueella Rautalammilla huonot tietoliikenne- ja puhelinyhteydet hankaloittavat kuntalaisten ja yrittäjien elämää. Saatavuusongelmista tulee ilmoittaa suoraan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, esimerkiksi oheisella lomakkeella.

Suomessa kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada moitteettomasti toimiva puhelinliittymä ja  vähintään 2 Mbit/s nopeudella toimiva kiinteä tai langaton Internet-liittymä vakituiseen asuinpaikkaansa tai yritykseen, kohtuullisella hinnalla. Tätä kutsutaan yleispalveluksi. Oikeus ei koske kesä-asuntoja. Tilanteen parantamiseksi Rautalammin kunta on esittänyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille niin sanotun yleispalveluyrityksen nimeämistä, joka varmistaisi riittävät yhteydet kaikkiin talouksiin sekä yrityksiin. Traficom katsoi operaattorien toimittamien tietojen pohjalta paikkakunnan kaupallisen tarjonnan olevan  riittävä eikä nähnyt perustetta yleispalveluyrityksen nimeämiselle.

Traficom seuraa tilannetta myös tapauskohtaisella valvonnalla, joka perustuu viraston käsittelemiin asiakasvalituksiin. Yksittäisten saatavuusongelmien selvittäminen edellyttää käytännössä sitä, että virasto saa yhteysongelmista kärsiviltä käyttäjiltä tarkat tiedot ongelmasta (käyttäjän nimi, yhteystiedot; osoite, jossa liittymää käytetään; teleyritys, jolta tarjousta on pyydetty.)

Usein ilmoitettuihin yleispalvelutason ongelmiin löydetään ratkaisut joko viraston valvontatoimenpiteillä tai teleyrityksen omilla toimenpiteillä. Käyttäjällä itsellään on velvollisuus parantaa tarvittaessa liittymän kuuluvuutta antenniratkaisuilla.  Jos ongelmaan ei näin löydetä ratkaisua, voi virasto käynnistää yleispalveluyrityksen nimeämistarpeen arvioinnin.

Traficom antaa myös ohjeita matkaviestinverkon kuuluvuuden parantamiseksi, joihin suosittelemme tutustumaan.

Ilmoita saatavuusongelmasta

Traficomin internetsivuilla käyttäjä voi ilmoittaa tilanteesta, jossa hän ei saa kotiinsa tai yrityksen toimipaikkaan lainkaan toimivaan puhelin- tai laajakaistaliittymää. Lomake löytyy osoitteesta: https://www.traficom.fi/fi/yhteydenottolomake-en-saa-liittymaa

« Uutishuone